Treff kundene der de er med lokal SEO

Er du ansvarlig for et selskap med flere lokale virksomheter? Sliter du med å få nye lokale kunder inn i de ulike avdelingene? Da bør du lese videre.

I følge Google bruker 97% søkemotorer til å finne lokale virksomheter og tilbud. Finnes du ikke på Google, går kundene i stedet til dine konkurrenter. Derfor er optimalisering for å rangere godt på lokale søk ekstremt viktig.

Lokal SEO - Lokal Søkemotoroptimalisering (SEO) i Google.

Google vet hvor kundene dine er og presenterer det som er relevant

Når en (potensiell) kunde utfører et Google-søk etter en virksomhet eller tjeneste på et bestemt sted, vil kunden se resultater som er forskjellig avhengig av området han/hun befinner seg i.

For eksempel, vil et søk etter «sushi» når kunden befinner seg i Oslo, føre til at Google foreslår et annet søkeresultat enn hva vedkommende ville fått dersom søket ble utført i Bergen, noe som er fornuftig fordi det er mer sannsynlig at personer som søker i Oslo vil være på jakt etter en restaurant i nærheten, og ikke flere timer unna.

En rask søkeordsanalyse viser at det er mange sushi-glade mennesker i Oslo og gode penger å tjene for restauranter med en god lokal søkstrategi. Tabellen under viser antall årlige søk i Google på et knippe utvalgte sushi-relaterte søkeord med lokal tilknytning. Legg spesielt merke til at mobile enheter dominerer på søk etter «sushi oslo», merket grønt:

Lokal SEO: Lokale søk i Google i Oslo
* Kilde: Google

Hvordan er søk ved hjelp av mobile enheter annerledes?

Local SEO

Ved søk fra smarttelefoner og nettbrett vil kundens nøyaktige lokasjon (GPS) påvirke søkeresultatet. Søkeresultatene som vises på mobile enheter vil være forskjellig fra lignende søk utført på en vanlig datamaskin, og vil endres etter hvert som kunden beveger seg fra ett sted til et annet. Denne funksjonen av mobilsøk gir en bedre brukeropplevelse ved å vise tilgjengelig lokalt næringsliv høyere på resultatlistene.

Folk som søker mens de er på farten vil gjøre raskere beslutninger og ønsker raskere tilfredsstillelse av sine behov. Ved å tilby resultater som er mer lokalt relevante, hjelper søkemotorer dem med å utføre oppgaver, spare penger og fremmer et mer sosialt søk.

Hvem trenger lokal SEO?

Lokal SEO gir selskaper med lokale virksomheter muligheten til å markedsføre seg selv ovenfor lokale kunder nøyaktig i det øyeblikket når de aktivt søker.

Lokal SEO har avgjørende betydning for virksomheten din hvis du ønsker å målrette deg mot kunder i et bestemt geografisk område. Lokal SEO er spesielt relevant for virksomheter som håndverkere, restauranter, barer, hoteller, butikker, tannleger, leger og lokale tjenesteytere. Alle som har behov for å få kunden ”inn i butikken”.

En Google Maps oppføring er ikke nok. Lokal SEO handler om mye mer enn kart.

Optimaliserer man kun for Google?

Nei, lokal SEO har som formål å sikre høy rangering på søkemotorer som Google, men lokale bedriftskataloger som Yelp er også viktig. Siri, Apples søkemotor på iPhone, henter sine resultater fra Yelp. For hoteller vil Tripadvisor være viktig, fordi Google benytter brukeranmeldelser av din bedrift som et av sine rangeringskriterier. TomTom (navigasjon) tilbyr også søkeresultater skreddersydd for bilister. Optimalisering for lokalt søk kan ta mange former.

Google+ Local, eller Google Plus Local, som i mai 2012 erstattet Google Places, er selve kjernen i Googles lokale søk. Tjenesten er helt avgjørende for din rangering i Googles lokale søk.

Google+ Local

Legg spesielt merke til at rangeringene i Google+ Local, som er avbildet ovenfor, er identisk med deler av det markerte feltet (!) i det tradisjonelle Google søkeresultatet, som vist helt øverst i dette innlegget.

Bildet som vises under, er Alex Sushi sin Google+ Local side. Informasjonen på denne siden blir også brukt i Googles søkeresultat.

Google Plus Local Page for Alex Sushi

Bildet under viser hvordan Yelp ser ut. Ettersom søkemotoren Yelp har andre kriterier for rangering, får jeg et annet resultat enn på Google. Det er likevel svært relevante treff, og i umiddelbar nærhet:

Yelp Lokal SEO

Bildet under viser hva jeg får opp når jeg søker etter «sushi Oslo» i Tripadvisor. I motsetning til Google og Yelp, måtte jeg spesifisere ønsket sted for å få et relevant treff:

Tripadvisor lokal SEO

Se på bildet under, hvor jeg har søkt på Google med søkefrasen «Alex Sushi». Drar du kjensel på innholdet på denne siden? Jepp, det er profilene du nettopp har sett på, som nå rangerer på Google. Med lokal SEO kan du «eie» forsiden av Google:

Lokal SEO - Lokal Søkemotoroptimalisering (SEO) for Alex Sushi.

Hva gjør lokal SEO unikt?

Prinsippene bak lokal SEO og tradisjonell søkemotoroptimalisering er i hovedsak de samme. Men lokal SEO har noen unike faktorer som du må fokusere på for å få høyere rangering. Tre ting som kan påvirke lokale søkemotorrangeringer er:

  • hvor mange henvisninger nettstedet har mottatt
  • antall anmeldelser fra lokale kunder
  • den generelle tonen i dine vurderinger, og hvor positive de er

Av disse tre faktorene, er positive brukeranmeldelser viktigst. Dersom dine kunder gir strålende vurderinger på din Google+ Local side kan dette få meget positiv effekt på dine lokale søkeresultater. Google sjekker også kvaliteten på brukeranmeldelser du får på et utvalg andre nettsteder og sosiale profiler. Vibb.no er et eksempel på dette.

En annen faktor som er unik for lokal SEO avhenger av hva Google kaller «Centroid bias», geometrisk tyngdepunkt. Hvis noen søker etter en lokal bedrift, eksempelvis en sushi-restaurant, vil det forekomme en prioritering av sushi-restauranter som befinner seg nærmest sentrum av byen. Å ha en fysisk adresse som er nær byen eller stedet en søker befinner seg, vil øke sjansene dine for høy rangering.

Hvordan kan nye bedrifter konkurrere med tanke på lokalt søk?

Hvis du har en lokal avdeling og leter etter en måte å øke synligheten i lokalt søk, er følgende en god start:

1. Gjør krav på din lokale oppføring på Google+ Local. Du må kanskje legge til bilder, videoer, veibeskrivelser og andre data for å fullføre oversikten. Optimaliser oversikten ved å velge kun relevante søkeord og stedsnavn i tittel og beskrivelse. Bruk begreper som er i det offisielle navnet på virksomheten, og beskriv hva du gjør, selger eller tilbyr. På Google+ Local kan du velge opp til 10 kategorier. 5 av disse må velges fra Googles kategoriliste, mens du selv kan bestemme de resterende 5. Kategorisering er kritisk for din rangering på søkeord uten merkevaretilknytning.

2. Tjenester som Yext kan benyttes til å distribuere informasjonen fra din oppføring på Google+ Local til alle større lokale plattformer, men er ikke alltid å anbefale. Vær forsiktig. Det er viktig å beholde samme format på tvers av alle innleveringer, slik at hver oppføring fungerer som omtale som kan bidra til høyere ranking på lokalt søk i Google. Retningslinjer gjelder også her.

3. Bruk sosiale profiler for å skaffe omtale for din bedrift. Selv om disse strengt tatt ikke er lokale, vil ekstra omtale og lenker gi nettstedet et løft med tanke på rangering på lokale søk, ikke så ulikt vanlig lenkebygging. Restauranten Alex Sushi, som er en av de mest populære sushi restaurantene i Oslo, er eksempelvis å finne på både Google+ Local, Yelp, TripadvisorFoursquare, Tyggo og Vibb.

4. Sørg for at nettstedet er søkemotoroptimalisert. Velg lokalt relevante ord for god rangering.

5. Bygg lenker som inneholder målrettet by og fylke i kombinasjon, inkludert postnummer i ankertekstene.

6. Få så mange anmeldelser som mulig fra dine eksisterende kunder og samarbeidspartnere. Flere positive vurderinger vil gi deg en betydelig fordel med tanke på rangering ved lokale søk. La kundene få vite at de kan vurdere din bedrift gjennom logoer, skilt, DM, e-post signatur, telefonsamtaler og på andre måter. Vær imidlertid klar over at de ulike tjenestene har strenge retningslinjer. Brudd på disse retningslinjene kan medføre utestengelse.

Hvem bør håndtere Lokal SEO?

Er det alltid nødvendig å ansette en ekstern konsulent for lokal SEO, eller kan du klare dette selv, internt i bedriften? Det vil avhenge av budsjettet. Prisene for SEO-tjenester varierer, og vil være avhengig av hvor konkurransedyktig bedriften din er i nisjen du opererer i og hvor mange områder du skal målrette.

Det finnes flere nettbaserte verktøy som kan hjelpe deg med lokal SEO. Noen vil finne de beste stedene for omtale. Andre vil spore nettstedets lokale rangeringer. Google Analytics og Webmaster Tools gir også nyttige sporingsdata.

Lokal SEO krever kontinuerlig innsats, du må sørge for å få omtale og anmeldelser, håndtere engasjerte kunder på de sosiale profilene, og bygge nye lenker for å forbedre eller opprettholde rangeringen. Lokalt søk kan betraktes som et eget økosystem, og endringer kan skje raskt.

Det er flere fordeler med å få profesjonell hjelp. Når du tenker på at du vil gjøre ting mye raskere, uten å gjøre kostbare feil, og få mer pålitelige resultater med profesjonell hjelp, kan det være fornuftig å engasjere en SEO-konsulent.

Hvordan kan din bedrift dra nytte av lokalt søk, nå som du kjenner til muligheten?

  • Krev eierskap – Det første og viktigste steget er å opprette eller kreve eierskap til en lokal profil på Google (og andre plattformer).
  • Få omtale – Deretter vil du trenge omtale. Dine sosiale profiler må bruke bedriftens NAP (navn, adresse, telefonnummer) på samme side, i nøyaktig samme format som din lokale oppføring. Forkort derfor ikke Gate til Gt., eller vis telefonnumre annerledes (f.eks. 46 44 49 99 vs. 464 44 999).
  • Optimaliser nettstedet – Optimaliser nettstedet ditt ved å oppgi navn, adresse og telefonnummer på alle sider, igjen i samme format som oppføringen. Bunnteksten er et bra sted for dette. Inkluder navnet på by, sted og fylke i «title tags» og «meta descriptions».
  • Hjelp søkemotorene – Bruk Schema.org sin local business markup for å hjelpe søkemotorer med å forstå at nettstedet ditt er knyttet til et spesifikt sted.
  • Inkluder KML – Inkluder en KML (Keyhole Markup Language) fil på nettstedet.
  • Få mange vurderinger – Fokuser på å få mange vurderinger, fortrinnsvis svært gode. Antallet og kvaliteten av vurderingene vil ha innflytelse på din rangering.

Ved å implementere disse enkle tiltakene vil du øke sannsynligheten for å bli funnet av lokale kunder. Du vil få flere kunder inn i butikken, og du vil selge mer!

Nå vet du at  bor i Nydalen og at jeg er glad i sushi. Er du også glad i sushi og nye kunder i butikken din? Da er du herved invitert til en nyttig prat og god mat på den lokale sushi restauranten. Kontakt meg på telefon 46 44 49 99 , trond (a) metronet.no eller på LinkedIn.

Hvis du har et spørsmål om Treff kundene der de er med lokal SEO
Ta direkte kontakt med Trond

Om forfatteren: Senior SEO Strategist med mer enn 10 års erfaring med søkemotoroptimalisering (SEO), webanalyse og digital strategi. Ble i 2011 kåret til årets mest populære forfatter i kategorien SEO Strategi på nettstedet Search Engine Land og tok andre- og fjerdeplassen i overall-kategorien på samme nettsted i 2012. Blogger jevnlig på nettsteder som SEObook.com, SEOmoz.org og SEOnomics.com. Har også skrevet to bøker om Søkemotoroptimalisering og Sosiale Medier.
Kontakt forfatteren gjennom: Email Twitter LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!

2 thoughts on “Treff kundene der de er med lokal SEO

  1. Hei. Interessant tema. Meg bekjent, er det en enkel sak å manipulere geolokasjon, og dermed lure Google, Facebook, Twitter, med flere. Jeg kan enkelt, på få sekunder, få det til å se ut som om jeg befinner meg på et helt annet sted i verden. I praksis kan jeg sjekke inn på en hvilken som helst adresse og legge igjen reviews. Vil dette bli et smutthull for uetisk markedsføring, hvor konkurrenter gir hverandre dårlige reviews for å nedgradere dem i søkeresultatet, eller hvor bedrifter engasjerer kreative markedsførere for å gi falske reviews med toppkarakterer for på denne måten å rangere bedre og vinne flere kunder?