Søkemotoroptimalisering med rich snippets

Rich Snippets er kort fortalt et programmeringsspråk i miniatyr som lar oss vise innholdet på en nettside på en annerledes og visuell måte i søkeresultatet. For de nettstedene som aktivt tar dette i bruk, er resultatet at opp mot 25-30 % flere klikker på linkene deres og at fluktfrekvensen reduseres betydelig.

Alle de store søkemotorene har gått sammen om Rich snippets og samarbeidet er organisert under schema.org. Ved å bruke såkalte «mark up´s» kan vi fortelle søkemotorene hvilken type innhold vi har på siden og hva som er de viktigste elementene i innholdet. Et godt eksempel er oppskrifter. Ved hjelp av litt kode knyttet til innholdet på siden forstår søkemotorene at denne siden inneholder en matoppskrift. Videre brukes kode til f.eks. å fortelle søkemotorene hva som er ingredienser, mengdeforhold og hvor lang tid det vil ta å tilberede retten. Under ser du et eksempel på hvordan rich snippets for matoppskrifter presenteres i søkeresultatet.

Matoppskrift i en rich snippet

Matoppskrift i en rich snippet

Så hvordan kan dette øke antallet som klikker på linken (klikkfrekvens) og samtidig redusere fluktfrekvensen? Det faktum at et «rich snippet» søkeresultat visuelt bryter med resten av søkeresultatene gjør at brukerens oppmerksomhet automatisk blir trukket til det som er annerledes. Fordi innholdet som presenteres er så konkret vil brukeren raskt oppfatte essensen i innholdet og dermed også opparbeide en mer presis forventning til hva siden bak linken vil gi. Denne forventningen vil i de fleste situasjoner være mer i tråd med det faktiske innholdet. La oss se på et helt konkret eksempel.

Sett at du hører en U2 låt på radioen men ikke husker hva låta heter eller hvilken plate den ble gitt ut på, ei heller når. Det betyr at du søker litt på lykke og fromme, men du er på jakt etter faktaopplysninger om U2. I denne situasjonen er det ikke helt unaturlig å søke etter ‘u2′ i Google. Søkeresultatet jeg fikk ser du her:

Slik ser søkeresultatet for u2 ut i min nettleser

Slik ser søkeresultatet for u2 ut i min nettleser

Umiddelbart ble min oppmerksomhet trukket til resultatet hvor flere av sangene til U2 var listet. Fordi jeg med en gang så at siden www.last.fm hadde informasjon om flere av U2 sine sanger, lengde og hvilket album de var på, ble det til at jeg også leste teksten under lenken. Fylt av forventning gikk jeg fra å skumlese teksten under linken, som jeg pleier å gjøre når jeg leter etter innhold, til fokusert å lese det som sto der. Det som har skjedd så langt er at fordi sang listen visuelt skilte seg ut fra de øvrige resultatene flyttet jeg fokuset og oppmerksomheten min til dette resultatet. Jeg tok meg tid til å grundig lese de to linjene med tekst under linken og jeg har nå oppfattet at siden tilbyr meg å høre på musikken til U2, de har mange bilder av U2 og jeg vet allerede at www.last.fm tilbyr faktaopplysninger om bandet. Det ble opprettet i 1976 i Dublin. Jeg klikket på linken.

Jeg har opparbeidet meg en forventning til at www.last.fm har den informasjonen jeg er på jakt etter og min motivasjon til å bruke litt tid på siden for å lete etter det jeg er på jakt etter har økt. Jeg vil helt sikkert bruke mer tid på denne siden enn jeg ville gjort I et “normalt” tilfelle.

Her er flere eksempler på Rich Snippets.

Her ser du flere eksempler på bruk av rich snippets

Her ser du flere eksempler på bruk av rich snippets

Men hva når alle nettsteder har implementert relevante mark up’s, da mister vel Rich Snippets sin verdi? Nei, men det vi i dag oppfatter som en økning i klikkfrekvens vil nok flate ut, men da på et høyere nivå enn et tradisjonelt søkeresultat opplever i dag. En økning med permanent effekt. Og like fullt vil det være sånn at når du velger å klikke på et søkeresultat som presenteres i rich snippets, vet du mer om det innholdet du vil bli presentert.

Fra Google lanserte anmeldelser (reviews) som første rich snippets type i 2009, har de eksperimentert og testet ut plasseringer og hvor mange snippets som skal presenteres pr. side. Det er også lansert en lang rekke ulike varianter av rich snippets, med stor variasjon av type innhold og hvordan dette visuelt presenteres. Jeg tror Google kommer til å fortsette å eksperimentere, noe som blant annet vil føre til at ditt innhold ikke nødvendigvis vil bli vist som rich snippet hver eneste gang. Kanskje ikke i det hele tatt. Innholdet må fortsatt være relevant til søket som utføres og innholdet søkemotorene viser i rich snippets er det innholdet som oppfattes som mest relevant av alt innhold som benytter rich snippets mark up.

Personlig tror jeg at Rich Snippets vil føre til vesentlig bedre brukeropplevelser for oss som innholdskonsumenter. Hva mener du?

Hvis du har et spørsmål om Søkemotoroptimalisering med rich snippets
Ta direkte kontakt med Alexander

Om forfatteren: Alexander jobber med søkemotoroptimalisering og innholdstrategi.
Kontakt forfatteren gjennom: Email Twitter LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!