Author Archives: Petter El Fakiri

Søkemotorstatistikk

Vi har samlet statisikk fra flere hundre nettsteder i Norge. De spenner over et bredt spekter, både når det gjelder størrelse og bransjevertikaler. Hva er så state of search 2011?

1

Sjekkliste ved A/B-testing

«Always be testing» er et mantra Google har prekt en stund. De har etter sigende over 100 tester på sitt nettsted gående til enhver tid. Vi i Metronet elsker også testing. Hvorfor gjette på om den knappen skal være grønn eller rød og ligge her eller der? La brukerne dine ta avgjørelsen for deg. Du […]

1

Beste WordPress plugin for søkemotoroptimalisering

Da jeg opprettet mine første WordPress-blogger, installerte jeg All-in-One SEO Pack, som hadde samlet mye god funksjonalitet i en og samme plugin, og som sørget for at bloggen oppførte seg slik jeg ønsket i søkemotorene. Senere har jeg kommet over to andre WordPress SEO plugins; «SEO Ultimate» og «WordPress SEO«. Men hvilken av disse er […]

6

Yahoo Analytics: 250km/t i 90-sone

Jeg har tidligere omtalt Tysklands ønske om å forby Google Analytics (GA). Jeg skal ikke dvele mer ved dette, men jeg vil gjerne vise leserne hvordan Yahoo og Yahoo Analytics (YA) forholder seg til bruk av lagret data og personvernet.

2

Fortreffeligheten ved Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools er et fantastisk verktøy for oss som driver med søkemotoroptimalisering. Her inne finner man all verdens statistikk og feilmeldinger søkemotoren får når den crawler siden. Et av mine mange mantra er «sørg for å ha det ryddig hjemme når Google kommer på besøk«. Jeg har stor tro på at et strukturert og […]

3

Google Analytics, Tyskland og privatlivets fred

Med jevne mellomrom kommer det angrep fra offentligheten og politikere rettet mot selskapet Google. Sist ute er Tyskland som ønsker å forby tyske selskaper og bruke webanalyseverktøyet Google Analytics. Som flittig bruker av mange av Googles tjenester, inkludert nevnte analyseverktøy, ønsker jeg å komme med noen kommentarer til dette.

3

Chrome Analytics Helper 2.0

I julegave til Chromebrukere i fjor laget våre utviklere en artig liten extension; Chrome Analytics helper. Nå har de jobbet mer med applikasjonen.

2

Effekten av sitelinks i AdWords

For ganske nøyaktig ett år siden annonserte Google at man kunne legge inn sitelinks i sine Google AdWordsannonser. Hva er egentlig effekten man opplever på dette?

1

Hva har skjedd med Gule Sider?

En gang tidlig i oktober endret Gule Sider sin URL-struktur. Hva har blitt endret, og hva slags konsekvenser har det fått?

7

Krav til publiseringsløsning

Når man jobber med søkemotoroptimalisering av nettsteder, jobber man med et relativt bredt spekter av utfordringer. Ikke gigabredt, men ganske bredt. Det er aldri én ting man kan fikse eller legge til for at nettstedet skal rangere bedre, men en man må ordne opp i en serie av ofte uavhengige mangler ved dagens løsning for […]

5