Hvordan optimalisere for lokalt søk

Dette blogginnlegget tar for seg Google Maps, Google Local Business Center og hvordan du kan øke din synlighet i søkeresultatene ved optimalisering for lokalt søk.

Hva er lokalt søk?

lokalt søk

Lokalt søk henter data fra Google Maps og Googel Local Business Center, samt andre eksterne kilde. Lokalt søk er det kartet du ser i søkeresultatet over. Lokalt søk blir som regel synlig når du søker etter stedsnavn + søkeord, men også bare på søkeord. Google gir deg da resultater etter hvor du søker fra i verden. Det beste med lokalt søk er at oppføringene er gratis (dog, arbeidet med å rangere er ikke nødvendigvis gratis). Mange bedrifter er automatisk oppført i Google Maps og har ikke «tatt kontroll over sin oppføring». Det vil det si at det ligger gamle og mest sannsynlig ikke optimalisert informasjon om det fleste norske bedrifter i Google Maps. Derfor lønner deg seg å ta kontroll over sine oppføreringer og oppdatere dem.

Når du skal legge inn en oppføring i Google Local Business Center får muligheten til å legge inn følgende informasjon:

  • Land
  • Navn
  • Gate/adresse
  • Postnummer
  • By
  • Hovedtelefonnummer
  • e-postadresse
  • nettadresse
  • beskrivelse
  • kategori (tenk søkeord)

Videre kan du legge til åpningstider, betalingsmuligheter, bilder og videoer. Du kan også lage egne felt som for eksempel «parkeringsplass: ja. merkevarer: Sony, Panasonic, Toshiba osv..»

Hvorfor optimalisere for lokalt søk?

Ta kontroll over informasjonen som ligger om ditt firma i Google Maps.

Du ønsker sannsynligvis økt synlighet i søkemotorene, derfor bør du satse på Google lokalt søk. Ved å være synlig i lokalt søk får du masse ekstra trafikk du ikke ellers ville fått og du tar opp mer plass i søkeresultatene. En annen faktor er at det er lettere å rangere høyt på lokalt søk enn på vanlig organisk søk.

Se for deg at driver du en butikk- eller hotellkjede med over 500 lokasjoner (for å ta et eksempel), se for deg all den økte trafikken du kan få ved at du legger inn alle disse i Google lokalt søk. Det kan også være bra hvis du driver et lite selskap i en bransje hvor organisk søk har høy konkurranse.

Du bør registrere deg i lokalt søk fordi det vil gi deg økt synlighet og økt trafikk uten store kostnader.

Hvordan optimalisere for lokalt søk?

Optimalisering for lokalt søk har blitt et fagfelt for seg selv og det blir stadig skrevet mer om hvordan Google rangerer søkeresultatene. Her skal du få konkrete tips til hva du bør gjøre.

Fyll inn rikelig med beskrivende tekst, bilder, video

Det er viktig at du fyller ut alle felt som kreves og tenker søkemotoroptimalisering. Kategorifeltet er det samme som søkeord. Fyll derfor inn 5 søkeord du ønsker å bli synlig på.

Ikke bare tenk Google. Google lokalt søk henter også informasjon fra mange andre kilder, så sørg for at dine omtaler på nisjesider er innholdsrike, fylt med innbydende bilder og video. Eksempel på kilder Google bruker: Vibb.no, tripadvisor.com, hotelguide.com, booking.com og mange flere (du skjønner tegninga). Har du allerede en oppføring, se hva Google har hentet inn for din nisje og tenk hvordan du kan bedre resultatet.

Brukervurderinger

ranking

Hvor vidt karakteren på brukervurderingene har mye å si for rankingen er uvisst, men det er ikke usannsynlig at det er en faktor. For all del, ikke juks med vurderinger. Istedenfor å jukse, be heller fornøyde kunder og samarbeidspartnere om en liten kommentar. Dette kan du for eksempel gjøre via e-post eller via Facebook sidene. Antall brukervurderinger er en faktor for ranking i lokalt søk.

1,5 stjerne med 68 vurderinger ser unektelig ikke pent ut. Ha derfor dette i bakhodet.

Riktig formatering

Utviklingen i søk går mer og mer mot tillit (trust), derfor bør du unngå alt som kan oppfattes som manglende, useriøst og spam. Ikke bruk BARE store bokstaver, ikke bruk rare format på for eksempel telefonnummer og ikke bruk URL i beskrivelse.

Omtaler – som linker for lokalt søk

Omtaler er en viktig faktor for ranking i lokalt søk. Så hvis du sliter med lav ranking, prøv å få noen flere omtaler. Det gjelder Firmanavn AS, telefonnummer, adresse også videre.

Unngå duplikater

Har du lagt inn en oppføring for mange år siden, kanskje Google har lagt inn en automatisk og en annen ansatt har lagt inn en ny på en annen adresse. Da er det på tide og rydde opp. Det er anbefalt med en oppføring per lokasjon. Duplikatinnhold er aldri bra for ranking.

Verifisering av oppføring

Verifiser dine oppføringer. Du kan velge mellom brev, telefon og SMS. Hvis du har lagt inn over 100 lokasjoner manuelt, se bort. Har du over 10 oppføringer går det an å legge det inn automatisk via XML-dokument.

Veien videre

Det finnes mange gode ressurser for videre læring. Den aller mest kjente er ranking faktorer for lokalt søk. Sam Murray har skrevet om hvordan man sporer lokalt søk i Google Analytics.

Les også AdWords-annonser med kart for mer informasjon om bruk av lokalt søk.

Har du noe å tilføye, del det gjerne i kommentarfeltet.

Hvis du har et spørsmål om Hvordan optimalisere for lokalt søk
Ta direkte kontakt med Geir

Om forfatteren: Geir har vokst opp med Internett, og er en ringrev på søkemotoroptimalisering. Har man først vokst opp med Internett, blir jo jobb og interesser litt det samme. Derfor koser Geir seg.
Kontakt forfatteren gjennom: Email LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!

3 thoughts on “Hvordan optimalisere for lokalt søk

  1. Hva menes med den siste setninga?


    Omtaler – som linker for lokalt søk

    Omtaler er en viktig faktor for ranking i lokalt søk. Så hvis du sliter med lav ranking, prøv å få noen flere omtaler. Det gjelder Firmanavn AS, telefonnummer, adresse også videre.

  2. Med omtaler menes at andre omtaler firmanavn, telefonnummer og adresse uten link i tekst. Dette tar Google som et signal på informasjonen er troverdig (etter hvor mange omtaler du har). Tenk at omtaler er det samme som linker for SEO.