Hvordan bruke Facebook Social Plugins?

Facebook Social Plugins (sosiale tilleggs-moduler) er utvidelser fra Facebook som kan integreres med eksterne nettsider. Dette blogginnlegg beskriver hvordan de ulike tilleggsmodulene til Facebook fungerer, samt hvordan ulike nettsider bør bruke de ulike verktøyene. Under er de åtte sosiale utvidelsene illustrert.

Facebook Open Graph

De sosiale utvidelsene er kjernekomponenter av Facebooks Open Graph Protocol. Dette er en funksjon som samler all informasjon til Facebook-brukerne og deres nettverk, som igjen utgjør Facebooks Graph API. Denne Graph APIen presenterer en enkel visning av Facebook sosiale graf og dens elementer; brukere, bilder, arrangementer, sider og forbindelsene mellom dem (f.eks, vennskap og nettverk, felles innhold, fototagger og deling av ulike elementer).

Facebook Open Graph Protocol og API tillater applikasjoner og eksterne nettsider å benytte seg av informasjonen til brukernes sosiale graf på Facebook, samt at den lager en mer personlig og sosial opplevelse av nettsurfingen.

Sosial integrering

For å integrere de sosiale utvidelsene til din nettside må du fylle ut en konfigurator som er utarbeidet av Facebooks egne utviklere. Den omgjør informasjonen til en linje med HTML-koding klar til å implementeres på din nettside. Dette gjøres for hver enkelt utvidelse ettersom de har ulike destinasjons URL-er, domener, Applikasjons-ID linket til spesifikke funksjoner eller formål. Eksempelet under er vist for å hente ut HTML-koden for å implementere en [Like Button].


Hvordan bruk de sosiale utvidelsene ?

1. Like Button

[Like-knappen] er kanskje det mest omtalte og brukte av alle de ulike utvidelsene. Like-knappen vises som et ikon på siden og viser hvor mange Facebook-brukere som liker innholdet på en nettside. Utvidelsen kan  for eksempel være knyttet opp mot siden i seg selv, et produkt, et element av media eller en artikkel. Når besøkende trykker på knappen, vil det genereres en ny klikkbar link som legges på veggen til brukerne og i nyhetstrømmen.

Hvem er det egnet for?

Like-knappen er logisk for et nettsted som tilbyr et utvalg av elementer eller innhold som kan bli likt individuelt. Dette kan for eksempel være nettbutikker, blogger, konkurransesider, apps / software, restauranter, reiseoperatører eller nyhetsider. For å hente ut HTML koden Legg til destinajson URL  til siden med elemente du ønsker skal  [Likes].

Eks: Restaurant Cafe Christiania

2. Recomendations

Denne utvidelsen viser en liste over det mest likte innholdet på et nettsted og hvem av Facebookvennene dine som har delt linken eller innholdet. Den kan forveksles noe med [Aktivitets-Feed] utvidelsen (forklart nedenfor) men forskjellen er at [Recomendations] viser innholdet som er anbefalt flest ganger i ditt sosiale nettverk. Funksjonen fungerer som en sosial opplevelse med tilpasset innhold som viser en generisk strøm for » hva som blir anbefalt på dette området akkurat nå».

Hvem er det egnet for?

Nettsider som ikke har lagt til Aktivitets Feed bør vurdere anbefalinger. Selv om de to utvidelsene er like er, er det likevel en signifikant forskjell mellom de to, da ordet «anbefaling» (som kommer fra venner) har en sterkere kraft en ordet «aktivitet». De aller fleste nettsider kan dra nytte av en anbefalingsboks, men det bør være nettsider som kontinuerlig oppdaterer innhold som for eksempel nyhetssider, blogger, forum. For å hente ut HTML kode legger man til domenenavn for området man ønsker å vise anbefalinger for.

Eks: CNN.com viser aktivitet fra alle brukerne, eller så kan man logge in med Facebook for å se sine venners anbefalinger.

3. Login Button

[Loggin-knappen] lar deg logge inn på en nettside ved bruk av din Facebook-profil. Som vist i flere av de sosiale utvidelsene må man måtte logge inn med Facebook for å kunne kommentere eller se venners profilbilder, aktivitet og anbefalinger.

Hvem er dette egnet for?

Hvis ditt nettsted er på utkikk etter å få flere brukere til å registrere seg og bidra med innhold, er dette et flott alternativ. Loggin-utvidelsen kan tilpasses i størrelse, slik at den blir skreddersydd til design og layout for ditt nettsted.

For å bruke [Loggin-knappen] må du benytte deg av JavaScript SDK, hvor utvidelsen er tilgjengelig gjennom denne XFBML-koden. <fb:login-button>.

Eks: det sosiale nettverket Branchout som fokuserer på anbefalinger og nettverksbygging mellom venner.

4. Comments

[Comments] utvidelsen lar avsender legge til en kommentarboks på enkelte sider hvor Facebook-brukere kan skrive kommentarer. Denne utvidelsen gir brukeren mulighet til å få sine kommentarer, med en link, publisert tilbake til Facebook-profilen sin og i nyhetsstrømmen (synlig for vennene).

Hvem er det egnet for?

Hvis et nettsted ikke allerede tilbyr mulighet for å legge inn kommentarer, er dette en enkel løsning å legge til på plattformen. Det vil være lurt å vurdere denne utvidelsen ettersom eksponeringsmulighetene kan øke via spredningen mellom brukerne på Facebook. Denne utvidelsen egner seg for nyhetssider, nettbutikker, restauranter og ander nettsider hvor man kan legge igjen tips eller kommentarer ift brukeropplevelsen sin. For å hente ut HTLM-kode må man legge til en unik ID som er assosiert med det objektet man ønsker kommentert på nettsiden.

Eks: TV2 nyhetene.com bruker Facebook login for å kunne kommentere.

5. Activity Feed

Denne utvidelsen viser brukerne hva vennene dine liker og kommenterer på når du er på nettsiden.[ Activity Feed-boksen] viser nyere Facebook-relaterte aktiviteter rundt nettstedet i en nyhetstrøm, inkludert hvor mange som har likt eller delt innholdet. Utvidelsen viser aktivitet fra leserens Facebookvenner, hvis det ikke er nok innhold fra vennene, fylles den opp med generell nylig aktivitet.

Hvem er det egnet for?

For sidene med aktive Facebookfølgere og kontinuerlig oppdatert innhold, slik som blogger, forum, nyhetssider etc.  Aktivitets-utvidelsen er et godt verktøy som oppdaterer leserne med det «nyeste» på stedet, og tilfører nettsiden sosialt preg. For å hente ut HTML-koden må man legge til domenenavnet for siden som  aktivitet skal vises for.

Eks: Nyhetssiden  abc.com hvor du også må logge in med Facebook for å se dine venners aktiviteter.

6. Like Box

[Like-boksen] er en utvidelse av [Like-knappen] som viser et galleri av de som allerede har klikket like på den offisielle  Facebooksiden til aktøren. Denne funksjonen har også mulighet til å integrere «veggstrømmen » for den aktuelle Facebook-siden. Ved å klikke på Liker-knappen lager man en forbindelse mellom bruker og Facebook Page hvor brukerne vil motta oppdateringer direkte til sine nyhetsstrømmer.

Hvem er det egnet  for?

I motsetning til Like-knappen, som er mer skreddersydd til individuelle sider eller elementer, er [Like-boksen] et statisk vindu som er svært synlig på nettsiden. Hvis du ønsker å fronte merkevaren din koblet opp mot din Facebook-side bør du benytte deg av [Like-boksen]. Funsksjonen kan også fungere som et enkelt kampanjeverktøy, ettersom det synligjør statusoppdateringene fra Facebook-siden.

Eks: nettbutikken baresko.no

7. Facepile

Facepile ligner [Logg-inn knappen], men uten påloggingsdelen. Utvidelsen viser profilbildene til vennene dine som allerede har meldt seg på nettstedet ditt. Hvis ingen av de besøkende i nettverk ditt har logget seg inn på nettsiden via Facebook, vil ikke bildene vises.

Hvem er det egnet for?

For nettsteder som tilbyr en tjeneste som krever en egen påloggingsprosess er Facepile et godt alternativ for å vise brukerne hvem av deres venner som allerede har registrert seg eller logget in. Det vil egne seg mest for sosiale nettverk, forum, debattsider som for eksempel Quora.com (vist på bildet under).

8. Live stream

[Live Stream-boksen] lar Facebook-brukere kommentere ditt nettsted live. Det vil si at du kan diskutere med andre Facebook-medlemmer som har logget inn omkring aktuelle tema, nyheter osv.

Hvem er det godt for?

Live Stream-boksen er bra for alle nettsider som har arrangementer som skal «streames» live. Den kan for eksempel integreres på Nettavisen Live eller VGTV.Utvidelsen er ikke egnet for nettsider som har et generelt statisk preg uten dynamiske elementer som video etc. Hvis man ønsker at personer skal kommentere på en statisk side så bør man benytte seg av  [Comments] forklart ovenfor.

Eks: Live Stream fra en NBA Allstar kamp på CNN ( hentet fra en artikkel på Gigaom)

Hvor sosial er din nettside?

Facebook har blitt en del av hverdagen til folk flest, noe som gir de sosiale utvidelser en stor påvirkningskraft. Hvis en person går inn på en ny side for første gang og du ser at vennene dine har logget inn, kommentert, anbefalt eller trykket like på siden vil man automatisk få en tillit til siden. Et annet viktig element med de sosiale utvidelsene er spredningeffekten den medfører. Det vil si at all aktiviteten en bruker gjør gjennom en av de sosiale funksjonene vil bli delt på brukerens Facebookprofil og synlig i nyhetstrømmen til vennene hans. Merkebyggingseffekten vil også styrkes ytterligere da innhold og elementer blir kommunisert gjennom brukerne som har mye makt og påvirkningskraft i de sosiale nettverkene.

De sosiale utvidelsene er bare et steg i Facebooks ambisiøse plan om å ta over internett og mer enn 2 millioner hjemmesider har integrert en eller flere av Facebook´s sosiale utvidelser i deres plattform.

Jeg anbefaler deg som er ansvarlig for en nettside, et sosialt nettverk eller lignende til å se på ulike mulighet for å gjøre siden mer sosial og inkludere brukere gjennom Facebooks sosiale utvidelser. For videre lesing kan man sjekke ut Facebook Platform Showcase hvor ulike nettsider er illustrert med anbefalinegr og bruk av de ulike sosiale utvidelsene.

Hvis du har et spørsmål om Hvordan bruke Facebook Social Plugins?
Ta direkte kontakt med Kristine

Om forfatteren: Kristine Dalene jobber som digital konsulent i Metronet. Hun har flere års erfaring innen fagområdene merkebygging, forretningsutvikling og strategi i digitale kanaler og jobber daglig med flere store norske selskaper. Kristine er lidenskapelig opptatt av ”The Social Web”, teknologi og innovasjon, samt hvordan digitale kanaler kan forbedre omdømme og fortjeneste for bedrifter.
Kontakt forfatteren gjennom: Email Twitter Google+ LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!

5 thoughts on “Hvordan bruke Facebook Social Plugins?

  1. Pingback: Tweets that mention Hvordan bruke Facebook Social Plugins? | Metronet Norge Blogg -- Topsy.com

  2. Herlig innlegg Kristine!

    Jeg digger disse mulighetene. Både fordi de gjør nettet mer sosialt, men også fordi det for meg som forbruker gjør det enklere å ta et standpunkt om noe er bra eller dårlig når jeg kommer til et nytt nettsted.

    To elementer som blir spennende å følge i fremtiden:

    a) Klarer Facebook å skape et internett i internettet?
    2 millioner sider er ikke all verden, men dersom det fortsetter i den hastigheten det har nå så sier vi snart 5 millioner, 10 millioner, 20 millioner. Hver nye implementering forsterker effekten i seg selv.

    b) Hvordan vil dette påvirke hastighet på nettet?
    Både for brukervennlighet og for siste versjon av Google’s algoritme er hastighet et signal på stadig fremmarsj. Spesielt Like-bokser gjør nedlasting tregere og Facebook har også litt for mye nedetid foreløpig (forståelig nok).

  3. Hei.
    Dette var en nyttig side, men jeg har et spørsmål som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med…
    Jeg har prøvd å legge inn Facebook-kommentarer på min wordpress-side.
    Men jeg ender opp med å få de samme kommentarene på alle sidene. Vet du hva jeg har gjort feil.
    Jeg bruker ikke plugin. Like-koden fungerer som den skal..

    Håper du kan hjelpe meg.. :)

  4. Hei Hans:)

    Takk for tilbakemelding.
    Ser at du har integrert Facebook- comments på alle artikkel-sidene.
    Dette er en Facebook plugin, eller har du brukt en annen kode?

    Hvis du ikke ønsker å ha kommentar-feltet på den enkelte artikkelen så må du tilpasse dette for hver enkelt post(artikkel).
    Trykk på Edit- post(inne på dashboard). Scroll ned til discussion /comments under innlegget.
    Her skal det komme alternativer for «allow» dicussion/comments, hvor man kan huke av for at det skal være synlig eller ikke.

    Se om det er her problemet ligger, eller så kan det hende at man må endre kilde-koden.

    Kristine

  5. Hei igjen.
    Takk for svar.
    Jeg har hentet kode fra facebook developers.
    Har så limt inn koden for comments i single.php fila.

    Det skal forsvåvidt være kommentarfelt på alle artiklene, men kommenterer du på én artikkel kommer samme kommentar på alle andre også. Og det er jo ikke så gunstig… :)