Facebooks nye oppdateringer – hva betyr dette for bedrifter?

Facebook har gjort det igjen. Det sosiale nettverket har rundet 800 millioner brukere og på under en uke er det lansert store endringer som har snudd Facebook-verden på hodet for mange. De siste endringene bekrefter et skifte mot en ny æra, Sheryl Sandberg, COO i Facebook forklarte dette tidligerer i år; «we see a fundamental transformation from the information web to the social web». I dette blogginnlggget skal jeg forklare Facebooks nye sosiale funksjoner, begrepene «social graph», «social design», «social apps» og hvordan dette påvirker bedrifter på Facebook.

Først, en oppsummering på hva som er nytt på Facebook:

  • «Subscribe» knapp- man kan abonnere på nyheter til Facebookbrukere
  • Listefunksjoner – kategoriserer dine Facebook-kontakter
  • Bookmarks -snarveier til lister, grupper, sider og applikasjoner
  • Ticker – en «scroll bar» på høyre side som viser live statusoppdateringer og aktivitet fra venner
  • Nyhetsvegg – ny layout som prioriterer de mest populære og relvante postene.
  • Timeline – nytt profildesign som viser øybelikk fra livet ditt i en tidslinje
  • Social apps –  applikasjoner som er integrer i Timeline, Ticker, nyhetsvegg og bookmarks
  • Facebook Insight- nye måleenheter: Rekkevidde (hvor mange personer som bli nådd) og Frekvens (mål på antall ganger en hendelse gjentar seg i løpet av en enhetstid
  • Expand Premium Ad Unit- nytt annonseformat

Social graph

Social graph eller Open graph er kjernen til Facebook-plattformen. Denne grafen beskriver og identifiserer hver unike Facebook-bruker, samt hvilke relasjoner og forbindelser han eller hun har med objekter på plattformen. Disse objektene kan være venner, bilder, video, linker, arrangementer, lister, grupper, applikasjoner og sider, samlet utgjør de Facebooks API (programmeringsgrensesnittet på Facebook).

Til nå…

Facebooks social graph er grunnmuren for utviklingen av applikasjoner og koblinger på Facebook. Til nå er mer en 7 millioner applikasjoner og websider integrert med Facebook. Social graph gjort det mulig for merkevarer og bedrifter å lage tredjeparts applikasjoner med integrasjon av Facebook API for å skape spredning mellom brukere og innhenting av data. Hver måned bruker mer en 500 millioner personer en applikasjon på Facebook eller opplever Facebook gjennom social plugins (som ”like button” og ”like box”) på nettsider.

Social apps

De nye social apps tar sosialiseringen steget videre og som bedrift, tjeneste og merkevare har man mulighet til å bli en del av Facebook-hverdagen til brukerne og deres Timeline (livshistorie). Facebook social apps kan automatisk dele oppdateringer via viktige sosiale kanaler; brukernes nyhetsvegg, Ticker og på deres Timeline.

Illustrasjonsbilde hentet fra: Facebook Developers

En fordel med social apps er at man kan tilpasse innstillingene til sitt produkt og merkverae, så istedenfor å bruke «like»  kan Spotify bruke «listen to- song/album» og Nike + kan skrive «ran- distance». Et annet eksempel er Kobo med «reading- books» og Netflix med ”watch-movie”.

illustrasjonsbilde hentet fra: Facebook.com/about/timeline

Etter lanseringen av nye social apps og Timeline har musikkaktører som Spotify fått over en million nye aktive Facebook-brukere. En ulempe med de nye applikasjonene er at de kan overstrømme de ulike sosiale kanalene og bli sett på som spam for mange, noe som ødelegger den sosiale opplevelsen.

Hvilke betydning har endringene for bedrifter?

De nye endringene fokuserer på brukerens sosiale oppdagelser sammen med venner på plattformen. Det handler ikke lenger om hvor mange Facebook-venner du har, men hva du tilbyr dem og hvordan du samhandler med dem.

De nye Facebook-applikasjonene er basert på et «social design» med formål om å skape en «sosial opplevelse» mellom ditt produkt eller tjeneste og brukere på Facebook. Ikke alle tredjeparts applikasjoner trenger å være sosiale, men for å være en del av Facebooks nye sosiale verden bør du benytte deg av de sosiale dimensjonene.

Social design

Fra og med i går er det viktig å tenke på hvordan din bedrift, tjeneste, merkevare, kan formes til å bli en sentral del av brukernes sosiale liv. Her er noen spørsmål som det er verdt å svare på:

  • User: hva er det som gjør min merkevare sosial for brukerne?
  • Action: hvilke aktivitet skal din applikasjon ha?
  • Object: hvilke type objekt skal brukerne samhandle med?

Illustrasjonsbilde hentet fra: Facebook Developers

Brukeren i sentrum

Den nye endringene på Facebook forsterker utviklingen av «the social web», og vil være til fordel for bedrifter og merkevarer. De bedriftene som vinner den sosiale kampen er de som setter forbrukeren i sentrum og bygger sine produkter, tjenester for og rundt dem. Bedrifter som ikke klarer å forsterke sinsosial tilstedeværelse og forbindelser med Facebook-brukere, vil mest sansynelig unnlate å vokse.

Trenger du hjelp med å forså Facebook nye sosiale utvikling eller hvordan social apps fungerer? Ikke nøl med å ta kontakt.

Har du meninger om Facebooks nye endringer? Legg gjerne igjen en kommentar eller snakk med oss på Facebook 

Hvis du har et spørsmål om Facebooks nye oppdateringer – hva betyr dette for bedrifter?
Ta direkte kontakt med Kristine

Om forfatteren: Kristine Dalene jobber som digital konsulent i Metronet. Hun har flere års erfaring innen fagområdene merkebygging, forretningsutvikling og strategi i digitale kanaler og jobber daglig med flere store norske selskaper. Kristine er lidenskapelig opptatt av ”The Social Web”, teknologi og innovasjon, samt hvordan digitale kanaler kan forbedre omdømme og fortjeneste for bedrifter.
Kontakt forfatteren gjennom: Email Twitter Google+ LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!

3 thoughts on “Facebooks nye oppdateringer – hva betyr dette for bedrifter?

  1. Takk, Kristine! Veldig nyttig innlegg!

    Jeg tror det er viktig for bedriftene å i stadig større grad forstå at relasjonene mellom dem og brukerne må være fyllt med mening. Og det er vel det FB prøver å få til, å trikse bedriftene til å bli flinkere på relasjoner – og bruke færre billige promo- og reklametriks.

  2. Takk for hyggelig tilbakemelding Jørgen.

    Ja det blir spennende å se hvordan denne sosialiseringen utvikler seg. En viktig fordel med disse nye endringene i open graph og social apps er linket opp mot det du skriver om forbedringer i Facebook Insight. Social Apps som er integrert med social graph vil kunne måle rekkevidde og frekvens, noe som er viktig for å måle ROI.

  3. Nyttig oppsummering av Facebooks siste utvikling. Blir helt klart en viktigere og viktigere brikke i bedrifters nettverksmarkedsføring.