Facebook + Nettbutikk = Sant ?

I en artikkel tidligere i uken på Dagensit.no ble det skrevet at Facebook satser på netthandel og at de i den siste tiden har vært i møter med bedrifter for å vurdere netthandel ved bruk av Facebook som hovedplattform.

Integrert nettbutikk

Videre hevdes det at det er opprettet et team som skal jobbe mot mulige kommersielle samarbeid hvor Facebook skal tilrettelegge for nettbutikker som ser ut som Facebooks sider for å skape god brukerinteraksjon mellom butikk og Facebook. Dette bekreftes av en talsperson fra Facebook som uttaler til AllFacebook.com at  »Social commerce is evolving quickly and the goal of our team is to help developers and partners leverage Facebook products such as the “Like” button to drive their business».

Facebook + Blomsterhandel

Det er allerede noen aktører som er i gang med bruk av Facebook som plattform for netthandel, men disse har basert seg på egenutviklede løsninger. Blomsterbutikken 1-800-Flowers.com er en aktør som har testet terrenget og slik fungerer deres netthandel:

Ved å trykk «start shopping» på landingssiden  blir man vist videre til en butikkens hovedside hvor du kan velge mellom fem kategorier: Christmas Occasions, Birthday, Same Day, Even More. Jeg valgte å gå for «Occasions» og underkategorien «Just because».

Videre kan du bevege pilen over blomstene for å lese mer detaljert om hver enkel blomst før du velger hvilke du vil ha. Før jeg gikk til kassen fikk jeg muligheten til å se min utvalgte bukett forstørret i en satt kontekst. Det var ekstremt bra kvalitet på bildet, noe som var et pluss ettersom man ikke får sett blomstene fysisk. Etter at du har lagt til blomstene i handlekurven kan du  fylle inn en privat melding som blir lagt ved som kort. Deretter skriver du inn adressen til mottaker, betal og send. Jeg valgte å ikke gå gjennom med kjøpet da nettbutikken er forbeholdt USA og jeg ikke har den tilstrekkelige informasjonen.

JCPenny «Shop & Share»

I følge Direct Marketing News lanserte JCPenny en netthandelsapplikasjon på Facebook 15 desember. Applikasjonen er integrert i en av fanene på siden og lar brukerne handle direkte på siden uten å bli ført videre til hjemmesiden. JCPenny er i dialog med Facebook for å tilrettelegge for deling og spredning av produkter og kjøp. Under ser du bilde av «Share» knappen:


Dette bildet viser hvordan du kan like produktet og skrive en kommentar før du faktisk har kjøpt produktet.

Brukeropplevelse

Selv om jeg ikke fikk gjennomført hele kjøpet på 1-800-Flowers.com sitter jeg igjen med en positiv opplevelse med nettbutikken. Den var enkel, oversiktlig og gav ikke altfor mange alternativer slik at det var enklere å velge. Det eneste som kan virke negativt er at det kan ta lang tid å fylle ut skjema på skjema. Dette var noe jeg opplevde hos JCPenny da det tok veldig lang tid å fylle inn og laste opp min personlige informasjon samt at det var dårlig tilrettelagt for internasjonale kjøpere. Dette var faktorer som avgjorde at jeg avbrøt kjøpet.

Dette viser at det vil være essensielt for forhandlere og aktørene  å tenke gjennom kjøpsprosessen og finne en fin balanse da det kan være lett å bryte et kjøp hvis ikke ting er tilrettelagt brukerens premisser.

Tar opp kampen med eBay ?

Foreløpig er ikke Facebook en kanal som brukes til e-handel, men man ser jo at søk og deling av linker til og fra Facebook er en stor og viktig del av det sosiale nettverket. Statistikk fra TIME viser at vi deler 50 304 linker på Facebook vært minutt og vi trykker «liker» 382 861 ganger pr minutt. Ser vi på innovasjonsnivået som Facebook  ligger på nå er det ikke usannsynlig at nettbutikk og e-handel segmentet er neste vei å gå for selskapet.

I en artikkel på Bloomberg Busniessweek skrives det om et samarbeid mellom Facebook og Pavement, et selskap som lager programvarer slik at Facebook sider kan kobles opp mot eBays PayPal betalingstjeneste og godta kredittkort på nett. Pr dags dato er Facebook «shopping» fortsatt lite med rundt $ 1,61 i salg per sekund sammenlignet med eBays $ 2000 per sekund som ledende aktør. Men dette er forventet å snu og som beskrevet i et tidligere innlegg på Techtalk.no er det tydelig at Mr Zuckerberg og Facebook utfordrer flere av de største markedene og leder internett den veien de vil at den skal gå.

Hva betyr dette for bedrifter?

Fordelen med netthandel integrert på Facebook er at brukere er kjent med Facebooks termer og logger på daglig for å oppdatere seg om hva som skjer i sin sosiale krets. En integrert netthandel gir muligheter for å gi noe mer til tilhengerne sine, noe som er med på å stryker fellesskapet, øke lojalitet og drive mer salg. Det vil også  forenkler kjøpsprosessen i og med at du ikke trenger å forlate Facebook for å gjennomføre en transaksjon. Som vist i JCPenny eksempelet, vil det å kunne «Like» og dele kjøp med venner skape en positiv spredningeffekt hvor venner anbefaler tjenester og produkter de liker. (Satt på spissen, gratis reklame)

Netthandel virker som et naturlig steg å gå for Facebook og det blir spennende og se utviklingen av e-handel i det sosiale nettverket. Hva tror du om e-handel på Facebook er dette noe du kunne tenke å benytte deg av?

Hvis du har et spørsmål om Facebook + Nettbutikk = Sant ?
Ta direkte kontakt med Kristine

Om forfatteren: Kristine Dalene jobber som digital konsulent i Metronet. Hun har flere års erfaring innen fagområdene merkebygging, forretningsutvikling og strategi i digitale kanaler og jobber daglig med flere store norske selskaper. Kristine er lidenskapelig opptatt av ”The Social Web”, teknologi og innovasjon, samt hvordan digitale kanaler kan forbedre omdømme og fortjeneste for bedrifter.
Kontakt forfatteren gjennom: Email Twitter Google+ LinkedIn

Hei, vi har lukket kommentarfeltet, men stikk innom vår Facebook-side for å kommentere og ta en prat!

7 thoughts on “Facebook + Nettbutikk = Sant ?

  1. Pingback: Tweets that mention Facebook + Netthandel = Sant ? | Metronet Norge Blogg -- Topsy.com

  2. Utrolig interressant Kristine! Ihvertfall for oss som driver med e-handel og markedsføring på nett. Vil gjerne ha flere innlegg om dette.

    God jul og godt nyttår:-)

  3. @Eric så bra, takk for tilbakemelding. Lover å følge opp på dette temaet:)

    God Jul og Godt nyttår!

  4. Pingback: Hva skjer med Facebook i 2011? | TechTalk.no

  5. I fremtiden så kan vi vel kjøpe dagligvarer via Facebook bare ved å slenge inn en oppdatering i status-feltet :/

  6. Pingback: Hva er neste steg for Facebook Credits? | TechTalk.no